woensdag 13 juni 2012

Jamila Achahchah (Movisie) - nominatietekst vaderdagtrofee m/v 2012

Een nieuw fenomeen is het vadercentrum. Een vader centrum gaat uit van dezelfde principes als een moeder centrum, maar dan voor vaders. Het vader centrum is een ontmoetingsplaats voor mannen in de wijk. Het is een plek waar mannen van en met elkaar leren, elkaar steun geven en steun krijgen. Centraal staat de kracht van mannen, zelforganisatie en zelfbeheer, actieve deelname waarvan kinderen deel uitmaken. Hieraan wordt de ondersteuning in het ouderschap toegevoegd.

Het erkennen dat een vader in het leven van een kind en het gezin net zo belangrijk is als een moeder vereist lef en durf van de mannen. Immers moeder zijn en de moederrol is heel normaal en geaccepteerd, maar voor vaders ligt dit nog steeds anders.

Het eerste vadercentrum werd in het jaar 2000 opgericht in het Haagse stadsdeel Laak en in 2009 maakten 50 groepen mannen uit verschillende steden en culturen kennis met elkaar en met het concept “vader centrum”. Dit had tot gevolg dat in 2010 een startbijeenkomst van het landelijk netwerk vadercentra werd georganiseerd in Nijmegen. Movisie speelt een belangrijke rol in de ondersteuning in de praktijk aan het landelijke netwerk met het inzetten van sociale media, onderzoek en organiseren van bijeenkomsten.

Werkwijze
Het centrum gaat uit van de kracht van mannen en het ondersteunen van elkaars leiderschap. Dat doen zij door een integrale aanpak, werken, kinderen, geld, ect. te combineren en waar verbinding wordt gemaakt met het delen van levenservaring. Sociale klassen en culturen krijgen daar ook ruimte om tot hun recht te komen.

De vadercentra in Amsterdam, Escamp in Den Haag en Roermond hebben een methode ontwikkelt van het modelhuis. Deze beproefde methode bestaat uit: een fundament, vier pijlers en een dak. Het zijn praktische speerpunten. Vanuit dit model is de succesvolle aanpak van werken met mannen en vaders opgebouwd en uitgewerkt.

De vadercentra zoeken actief mannen en vaders op in koffiehuizen, moskeeën, op voetbalvelden of elders in de wijk en laten hen kennismaken met het vader centra. Door DOE activiteiten te ontwikkelen, blijkt dat door de mond tot mond reclame van de vaders zelf, al vrij snel er een aanloop ontstaat naar het vadercentra.

Waarom deze nominatie?
De vadercentra zijn gericht op het emanciperen van mannen in hun verschillende rollen. Dit initiatief stimuleert groei en ontwikkeling van de mannen zelf , met elkaar en naar hun familie en kinderen. Het betreft een aanpak die landelijk op wijk niveau wordt opgepakt en stimuleert de sociale cohesie tussen mensen in wijken hetgeen een positieve uitstraling heeft op het leven van kinderen en hun familie. Initiatieven die de kwaliteit van mannen in relatie tot andere mannen, hun ‘vaak meer geëmancipeerde‘ vrouwen en kinderen proberen te verbeteren verdienen bijzondere aandacht en ondersteuning!

Toetsing aan gehanteerde criteria

Belang voor/in maatschappelijk debat
De belangrijke rol en pedagogische betekenis van vaders komt steeds vaker uit wetenschappelijk onderzoek naar voren. Mannen vervullen een belangrijke rol in de pedagogische civil society. Zij vervangen geen vrouwen maar hebben hun eigen stijlen en voorkeuren die van groot belang zijn in de opvoeding van kinderen. Het is belangrijk dat zowel vrouwen als mannen de waarde hiervan inzien zodanig dat daar ook meer ondersteuning voor wordt geboden. Het is in het belang van de ontwikkeling van kinderen, arbeidsparticipatie, verstevigen van de sociale cohesie en de emancipatie van mannen dat de vader centra nationaal worden uitgerold. De tijd is er rijp voor en daarvoor een zeer goed initiatief van groot maatschappelijk belang.

Breedte van de vaderthematiek
De grote waarde van die uitrol van de vader centra is mede gelegen in de groei en ontwikkeling van mannen die op een positieve manier weer deel gaan uitmaken en zich verbonden gaan voelen bij de wijk. Hierdoor emanciperen zij zich en komen zij meer in het leven van de wijk, de buurtbewoners en hun vrouwen en kinderen te staan. Zij kunnen laten zien dat zij een belangrijke rol als vader hebben. Zij worden zich bewust van hun rol in de opvoeding en ontwikkeling van hun kinderen.

Belangrijk te noemen is de bevordering van de sociale cohesie in een wijk. Mannen worden uit hun soms geïsoleerde bestaan getrokken en vormen positieve krachten in hun wijk en in hun gezin.

Bijdrage aan bevorderen van betrokken vaderschap/terugbrengen van vaders in leven van kinderen
Er is geen blauwdruk ontwikkeld voor de vaders wat er op het programma staat. Elk vadercentrum onderneemt activiteiten die passen bij de vaders die deelnemen. Vaders ontwikkelen bepaalde vaardigheden waardoor zij meer actief betrokken raken in de maatschappij en komen in contact met nieuw thema’s en onderwerpen. Zij verbreden hun kennis en worden bewust van hoe zij zelf in het leven staan. Zij bespreken onderwerpen die zij zelf belangrijk vinden en onderwerpen als opvoeding en kinderen maken daar deel van uit. De methode is laagdrempelig en gericht op het DOEN van activiteiten welke een fantastische ingang is naar meer betrokken vaderschap en het deel uitmaken van het leven van hun vrouwen en kinderen!

Uitstraling
Movisie in samenwerking met de overheid hebben de uitrol van het vader centrum initiatief landelijk ingezet. Het is van dus danig belang gebleken dat de ministeries van onderwijs cultuur en wetenschap (OCW) en wonen, wijken en integratie (WWI) 2,4 miljoen euro beschikbaar hebben gesteld aan 14 gemeenten om vadercentra op te zetten. Dit laat zien dat, in deze tijd van economische recessie, er groot belang wordt gehecht aan goede vader initiatieven. Dat kan niet anders bereikt worden, dan met een juiste uitstraling.

Jeanet van de Korput
Bernard van Leer Foundation

Geen opmerkingen: