vrijdag 21 mei 2010

54. Em. prof. dr. Louis Tavecchio, bijzonder hoogleraar Pedagogiek, UvA / lector Vraaggerichte Methodiekontwikkeling en Onderzoek, HvA

Em. prof. dr. Louis Tavecchio, bijzonder hoogleraar Pedagogiek, UvA - Rol en pedagogische betekenis van vaders

CV Louis Tavecchio

Louis Tavecchio (1946) studeerde na zijn gymnasiumopleiding psychologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), waar hij in 1971 doctoraalexamen deed en in 1977 promoveerde op het proefschrift Quantification of Teaching Behavior in Physical Education. A methodological study. Daarnaast volgde hij in de periode 1973-1975 de postdoctorale opleiding Gedragstherapie van de Nederlandse Vereniging voor Gedragstherapie die werd afgesloten met de registratie (1976) als gedragstherapeut.

Eind 1975 trad hij in dienst van de Universiteit Leiden waar hij tot begin 2007 werkzaam was. In 1985 werd hij benoemd tot UHD Gezinspedagogiek. In die periode was hij nauw betrokken bij het project ‘Vroegkinderlijke Opvoeding’, waarin de nadruk lag op empirisch onderzoek naar gehechtheidrelaties (attachment).

In de jaren negentig voerde hij in toenemende mate ook onderzoek uit in opdracht van anderen, waaronder onderzoek naar thuisloze jongeren en het eerste serieuze onderzoek naar de kwaliteit van de kinderopvang in Nederland. In Leiden gaf hij lange tijd onderwijs in methoden & technieken van sociaal-wetenschappelijk onderzoek en statistiek en later ook op het gebied van gezinsopvoeding, kinderopvang buitenshuis en (preventie van) ontwikkelings- en opvoedingsproblemen. Verder was hij regelmatig (als copromotor) betrokken bij promoties op de afdelingen Gezinspedagogiek en Onderwijskunde. Van 1989-1995 was hij voorzitter van de Werkgemeenschap Empirisch Gezinspedagogisch Onderzoek van NWO/PEDON.

In 2001 keerde hij terug bij de UvA als bijzonder hoogleraar ‘Empirisch onderzoek naar en theorievorming over pedagogische aspecten van praktijk en kwaliteit van kinderopvang’. Daarnaast houdt hij zich bezig met seksespecifieke ontwikkeling en opvoeding (met name van jongens) en met de rol en pedagogische betekenis van vaders. Hij is coördinator en samen met collega-hoogleraar Marianne Riksen-Walraven (Radboud Universiteit Nijmegen) projectleider van het Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek, dat sinds 2002 een grootschalig 4-fasen project uitvoert naar de pedagogische kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang. Hij is voorts staflid van de onderzoeksschool Institute for the Study of Education and Human Development (ISED), redacteur van Kind en Adolescent Review en hoofdredacteur van het tijdschrift Pedagogiek.Op 3 maart 2011 nam hij afscheid van de Universiteit van Amsterdam i.v.m. het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd.

Begin 2007 werd Louis Tavecchio benoemd tot Lector Vraaggerichte Methodiekontwikkeling en Onderzoek, inmiddels Lector Emeritus Vraaggerichte Methodiekontwikkeling en Onderzoek, bij het kenniscentrum van het domein Maatschappij en Recht van de Hogeschool van Amsterdam. Hij is gehuwd, heeft een zoon, twee dochters en twee kleindochters

Geen opmerkingen: